صدابرداری

صدابرداری در ایران دارای سابقه نسبتا طولانی است که اولین بار صدابرداری صحنه حدود 45 سال پیش با شروع کار تلویزیون در ایران انجام گرفت. پس از پیروزی انقلاب شکل دیگر صنعت صدا برداری یعنی صدا برداری صحنه به سینما متقل شد.
در حال حاضر برای انتقال کامل یک اثر هنری علاوه بر ایده درونی و محتوا باید شیوههای صدا برداری، صداگذاری و تدوینهای صوتی را شناخت. صدا دارای قابلیتهای مختلفی است و هرجا تصویر نتواند گویا باشد صدا به کمک آن آمده و با برقراری ارتباط شنیداری با مخاطب، حس صحنه را به مخاطب انتقال میدهد. صداگذاری تا جایی مهم و ضروری شده است که حتی یک فیلم بیصدا با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا غیر قابل تحمل میباشد. صدا باعث بیان احساسات، ریتم دهی به یک فیلم، مشخص کردن موقعیت زمانی و مکانی و در شناسایی شخصیت قصه نقش زیادی دارد.

اسحاق خانزادی، صدابردار ، صداگذار، میکس کننده صدا و مسئول امور فنی صدا در سینمای ایران است.
اسحاق خانزادی تاکنون صدابرداری یا صداگذاری 1300 فیلم سینمایی بلند، کوتاه، مستند، گزارشی و خبری را در سینما و تلویزیون ایران انجام داده است.



بدون دیدگاه